"Czyste powietrze wokół nas" i "Cukierki"
(Zam: 26.02.2014 r., godz. 11.23)podsumowujemy projekty profilaktyczne przeprowadzone
w oddziałach przedszkolnych
W przedszkolnym oddziale 5-latków został zrealizowany program przedszkolnej edukacji antytytoniowej Czyste powietrze wokół nas. Głównym celem programu było zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń. Na zakończenie, przeprowadzony został konkurs plastyczny Czyste powietrze wokół nas-bez papierosów piękniejszy byłby świat! Spośród wszystkich prac wyłoniono trzy najlepsze, a ich twórcom przyznano dyplomy oraz nagrody.
Nagrody książkowe otrzymały następujące osoby:
za zajęcie I miejsca – Edyta Franczak
za zajęcie II miejsca – Aleksandra Rybotycka
za zajęcie III miejsca – Cyprian Banasiak
Wyróżnienia: Paulina Szczapa, Nikola Brwinowska
W przedszkolnym oddziale 6-latków został zrealizowany program profilaktyczny Cukierki, oparty na bajce Agnieszki Grzelak pod takim tytułem.
Celem programu było:
• przybliżenie uczniom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych;
• kształtowanie troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi
• kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi;
• rozwijanie u uczniów postawy szacunku i zaufania w stosunku do szkolnego personelu pedagogicznego i technicznego jako osób mogących udzielić wsparcia w problemach wydarzających się na terenie szkoły.
Podczas zajęć wykorzystano metody aktywizujące: lektura bajki "Cukierki", rozmowa z dziećmi na bazie tekstu - aktywność dziecka, drama, burza mózgów. W czasie pierwszych zajęć dzieci poznały bohaterów bajki "Cukierki", rozmawiały o opisanych wydarzeniach i postaciach. Podczas zabaw mogły odczuć smak odtrącenia, próbując nazwać swoje uczucia z tym związane, co pozwoliło zrozumieć dzieciom mechanizm powstawania uzależnień i sposoby przeciwdziałania. W czasie drugiego spotkania dzieci poznały bliżej personel niepedagogiczny w szkole, jako osoby również dbające o ich bezpieczeństwo. Rozmowa z zaproszonymi paniami woźnymi, kucharką i panem konserwatorem uświadomiła wszystkim, jakimi ważnymi i potrzebnymi osobami są w szkole. W podziękowaniu za pracę i opiekę dzieci podarowały własnoręcznie namalowane portrety, które osobiście wręczyły. W czasie trzeciego spotkania dzieci w trakcie zabawy poznały moc uzależnienia próbując przerwać nić, symbolizującą uzależnienie. Wiedzą już, że można się uzależnić od różnych "cukierków": narkotyków, papierosów, alkoholu, dopalaczy, ale wiedzą też jak mogą tego skutecznie uniknąć. Wielokrotnie i na różne sposoby powtarzane zdanie "Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co złe!" było ćwiczeniem pozwalającym na utrwalenie sobie sposobu odmawiania. Poznały również siłę grupy, która więcej może zdziałać niż jednostka. Czasami jednak człowiek nie radzi sobie z uzależnieniem i musi poddać się terapii (leczeniu) i skorzystać z pomocy terapeuty. Przeprowadzono także konkurs plastyczny pod hasłem ,,Dziękuję od nieznajomych nic nie biorę”. Na zakończenie cyklu zajęć wszystkie dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy za udział w programie profilaktycznym "Cukierki" - programie, który mamy nadzieję - przyczyni się do właściwych wyborów dzieci i ich postaw. Różnorodne zabawy, w których wszyscy uczestniczyli z ogromnym zaangażowaniem sprzyjały również integracji całego zespołu klasowego.
Nagrody książkowe otrzymały następujące osoby:
za zajęcie I miejsca – Edyta Franczak
za zajęcie II miejsca – Aleksandra Rybotycka
za zajęcie III miejsca – Cyprian Banasiak
Wyróżnienia: Paulina Szczapa, Nikola Brwinowska
W przedszkolnym oddziale 6-latków został zrealizowany program profilaktyczny Cukierki, oparty na bajce Agnieszki Grzelak pod takim tytułem.
Celem programu było:
• przybliżenie uczniom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych;
• kształtowanie troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi
• kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi;
• rozwijanie u uczniów postawy szacunku i zaufania w stosunku do szkolnego personelu pedagogicznego i technicznego jako osób mogących udzielić wsparcia w problemach wydarzających się na terenie szkoły.
Podczas zajęć wykorzystano metody aktywizujące: lektura bajki "Cukierki", rozmowa z dziećmi na bazie tekstu - aktywność dziecka, drama, burza mózgów. W czasie pierwszych zajęć dzieci poznały bohaterów bajki "Cukierki", rozmawiały o opisanych wydarzeniach i postaciach. Podczas zabaw mogły odczuć smak odtrącenia, próbując nazwać swoje uczucia z tym związane, co pozwoliło zrozumieć dzieciom mechanizm powstawania uzależnień i sposoby przeciwdziałania. W czasie drugiego spotkania dzieci poznały bliżej personel niepedagogiczny w szkole, jako osoby również dbające o ich bezpieczeństwo. Rozmowa z zaproszonymi paniami woźnymi, kucharką i panem konserwatorem uświadomiła wszystkim, jakimi ważnymi i potrzebnymi osobami są w szkole. W podziękowaniu za pracę i opiekę dzieci podarowały własnoręcznie namalowane portrety, które osobiście wręczyły. W czasie trzeciego spotkania dzieci w trakcie zabawy poznały moc uzależnienia próbując przerwać nić, symbolizującą uzależnienie. Wiedzą już, że można się uzależnić od różnych "cukierków": narkotyków, papierosów, alkoholu, dopalaczy, ale wiedzą też jak mogą tego skutecznie uniknąć. Wielokrotnie i na różne sposoby powtarzane zdanie "Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co złe!" było ćwiczeniem pozwalającym na utrwalenie sobie sposobu odmawiania. Poznały również siłę grupy, która więcej może zdziałać niż jednostka. Czasami jednak człowiek nie radzi sobie z uzależnieniem i musi poddać się terapii (leczeniu) i skorzystać z pomocy terapeuty. Przeprowadzono także konkurs plastyczny pod hasłem ,,Dziękuję od nieznajomych nic nie biorę”. Na zakończenie cyklu zajęć wszystkie dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy za udział w programie profilaktycznym "Cukierki" - programie, który mamy nadzieję - przyczyni się do właściwych wyborów dzieci i ich postaw. Różnorodne zabawy, w których wszyscy uczestniczyli z ogromnym zaangażowaniem sprzyjały również integracji całego zespołu klasowego.